Ім'я Жоржа Бормана добре відоме жителям Харкова завдяки його фабриці і магазину, де й зараз продаються солодощі. А чи знаєте ви, що Жорж Борман був фармацевтом, а його кондитерська фабрика працювала за законами аптеки?
Жорж Борман народився в сім'ї німецьких емігрантів. Його батько – відомий петербурзький фармацевт Микола Борман – володів мережею з декількох досить великих аптек. Цілком зрозуміло, що дитинство його єдиного сина проходило серед мензурок, таблеток і пацієнтів. В юні роки Жорж, він же Григорій, активно допомагав батькові вести аптекарський бізнес, що було вельми відповідальною справою, оскільки татові ліки відрізнялися високою якістю і користувалися попитом. Тому, коли прийшов час обирати професію, Григорій вступив на природниче відділення Санкт-Петербурзького університету. Хлопець відмінно вчився і буквально марив фармацевтикою, вважаючи її найголовнішою серед наук. Саме тому шукав її «сліди» в будь-якій людській діяльності.
У студентські роки Григорій Борман заради інтересу підробляв продавцем в кондитерському магазині – йому було цікаво спостерігати, як робляться солодощі та ... проводити паралелі з виробництвом таблеток, крапель і мазей. Ви думаєте, їх небагато? А ось Григорій якраз був упевнений в зворотному, тому з притаманною йому серйозністю вивчав альтернативне виробництво. І довивчався. Власників лавки, бездітну літню пару, настільки торкнув серйозний підхід і зацікавленість продавця солодощів, що вони ... вирішили подарувати магазин Григорію.
Що залишалося двадцятип'ятирічному фармацевту? Увічнити своє ім'я в назві магазину, а потім і в назві фабрики: логотип «Жорж Борман» незабаром стане гарантом якості, як свого часу створювані його батьком пігулки. Дві великі літери ЖБ на тлі стилізованого зображення печатки з червоного сургучу – товарний знак завжди розміщувався в центрі, іноді закриваючи собою зображення державного герба і численних медалей міжнародних і всеукраїнських виставок. У фармацевтів, як ви знаєте, відповідальність за результат своєї роботи в крові.
Перше питання, яке виникло у вчорашнього провізора: чим здивувати, не завдаючи шкоди здоров'ю? Ну, звичайно ж шоколадом! Однак не простим, а приготованим на очах у здивованих покупців (привіт, екстемпоральне виробництво!). А знання, отримані при вивченні фармації, стали в нагоді для того, щоб створити шоколад з унікальним смаком. (Цікаво, чи писав Жорж його рецепт – за звичкою?). З аптечної справи взяті не тільки технології виготовлення, а й варіанти зберігання готової продукції.
А ще – правила антисептики, адже фармацевт Жорж Борман дуже добре знав, до яких хвороб призводить антисанітарія. У всіх цехах фабрики Григорій Борман вимагав дотримання майже стерильної чистоти – як в аптеці, а працівників зобов'язував носити білі халати. За появу на робочому місці без халату або за його незадовільний зовнішній вигляд робітника суворо карали – аж до звільнення.
Любов до красивих баночок у жінок в крові, а саме вони найчастіше (як і в аптеці!) купляли продукцію під брендом «ЖБ». І було б великою помилкою цим не скористатися для просування своєї продукції. Маркетинг в чистому вигляді: розуміючи, що в жерстяних банках з-під цукерок господині потім будуть зберігати різну бакалію, почали випускати «корисні» ємності «Суміш для господинь», «Борошно», «Рис», «Кава», «Цукор». Ну, спочатку в них зберігалися цукерки і печиво з однойменними назвами, але це ж тимчасово!
На цьому геніальні маркетингові ідеї у Жоржа-Георгія не закінчилися. Якщо основними покупцями були жінки, то основними споживачами солодкої продукції, зрозуміло, діти. Тому в коробках з зефіром і цукерками їх чекали заготовки для орігамі з докладною інструкцією. Для ласунів постарше, які вже навчилися читати, коробочки з монпансьє прикрашали портрети Пушкіна, Достоєвського, Толстого, а також цитати з їхніх творів. Так народилися тематичні серії шоколаду «Географічний атлас», «Колекція жуків», «Народи Сибіру». На обгортках шоколадок із серії «Дитячий чарівник» малюків вчили робити різні досліди. Цікаво, скільки з них потім пішли в провізори?
За короткий час виробництво, яке починалося з однієї ручної машини для виготовлення шоколаду, увійшло в ТОП-10 найбільших і найвідоміших у Російській імперії. Виявилося, що вчорашній фармацевт чудово вправляється і з фінансовими питаннями!
У 1866 році Жорж Борман купує шоколадну фабрику у кондитера Генріха Пфейфера. А вже в 1870 році продукція, маркована буквами «ЖБ», завойовує бронзову медаль. Втім, це був тільки початок. Всього лише за шість років, в 1876 році, Григорій Миколайович першим в галузі отримає звання «Постачальник Двору Його Імператорської Величності». Ще за два роки, на Всесвітній виставці в Парижі, якість виробів, що випускаються фірмою «Жорж Борман», буде підтверджена золотою медаллю.
Григорій Миколайович Борман помер 25 грудня 1918 року у Харкові, на 82-му році життя. Чи шкодував випускник Санкт-Петербурзького університету, що замість аптеки присвятив своє життя виробництву солодощів? Навряд чи ми дізнаємося про це. А от те, що цей бізнес ніколи не був би таким успішним, якби не будувався за законами аптчної справи, сучасні бізнес-гуру вже визнали. І взяли цей рецепт на озброєння.
Ми публікуємо достовірну та актуальну інформацію на сайті (інструкції, описи, статті). Але навіть ретельне вивчення інструкції не є підставою замінити візит до лікаря самолікуванням. Адміністрація сайту apteka911.ua не несе відповідальності за можливі наслідки, що виникли в результаті використання інформації на сайті. Пам'ятайте, що САМОЛІКУВАННЯ МОЖЕ БУТИ ШКІДЛИВИМ ДЛЯ ВАШОГО ЗДОРОВ'Я.
УВАГА! Ціни актуальні лише в разі оформлення замовлення в електронній медичній інформаційній системі Аптека 9-1-1. Ціни на товари в разі купівлі безпосередньо в аптечних закладах-партнерах можуть відрізнятися від тих, що зазначені на сайті!
{{docMaster.documentName}}
{{docVisa.documentName}}